Professionele netwerksite LinkedIn lanceert een proef met een Chineestalige versie van de site. Om te mogen opereren in China doet het wel concessies aan de Chinese censuur. 

Daarmee trekt de netwerksite een land binnen waar collega-websites Facebook en Twitter nog steeds zijn geblokkeerd. Sociale netwerksites zijn een heikel onderwerp in China. Ze worden steeds populairder bij Chinese internetgebruikers: ze vormen een ideaal platform om vrijelijk meningen te verkondigen en ongecensureerde informatie te delen. 

Maar de Chinese autoriteiten hebben in reactie daarop het toezicht en de censuur op websites verscherpt. Yahoo en andere bedrijven kregen eerder forse kritiek omdat ze meewerkten met de Chinese censuur.

Op Chinese voorwaarden

LinkedIn kan dan ook niet zo maar aan de slag: Jeff Weiner, directeur van LinkedIn, gaf toe dat de Chinese regering voorwaarden stelt aan het internetplatform om in het land te mogen opereren. “LinkedIn is een groot voorstander van de vrijheid van meningsuiting en is het grondig oneens met staatscensuur”, zei Weiner.

“Maar tegelijkertijd denken we dat onze afwezigheid in China aan Chinese professionals de mogelijkheid zou ontzeggen om met anderen op ons wereldwijde platform in contact te treden.”

Het bedrijf zegt dat het daarom alleen de toegang tot bepaalde inhoud zal beperken als daar expliciet door China om wordt gevraagd. Ook zal het "uitgebreide maatregelen" nemen om de rechten van de gebruikers te beschermen, en transparant zijn over de manier waarop het in China zaken doet.

Politiek correct

Een site die is gericht op carrières is per definitie politiek correct, zou je zeggen. Ogenschijnlijk is er weinig op LinkedIn te vinden waar Chinese machthebbers wakker van zullen liggen. Maar dat zou wel eens anders kunnen zijn als maatschappelijke activisten hun profiel als platform gaan gebruiken, of als critici van het regime gebruikersgroepen gaan oprichten.

China is ondertussen wel de grootste internetmarkt ter wereld, met meer dan 500 miljoen gebruikers.   De Engelstalige versie van LinkedIn is al een tiental jaren beschikbaar in China, en heeft nu 4 miljoen gebruikers.

Toch zegt LinkedIn zichzelf voor wat China betreft nog steeds als start-up te beschouwen. Het bedrijf hoopt dat de Chineestalige versie meer dan 140 miljoen extra gebruikers zal trekken. Daarvoor gaat de dienst een joint venture aan met Sequoia China en China Broadband Capital. 

Weibo importeren

Sina Weibo, een Twitter-achtige dienst en de grootste van China, zal in het platform van LinkedIn worden geïntegreerd. Gebruikers kunnen hun Weibo-contacten importeren naar LinkedIn. 

Net zoals Twitter in China inmiddels (voorlopig?) wordt voorbijgestreefd door Weibo, moet LinkedIn wellicht een inhaalslag maken. Zo zou de Chinese netwerksite Tianjin, eigendom van het Franse Viadeo, 15 miljoen gebruikers hebben. Tianji heeft een aantal fancy features, zoals een online persoonlijkheidstest en een rangorde van netwerkgrootte.

In ieder geval lijkt geld verdienen niet de eerste prioriteit voor LinkedIn in China. De site wil eerst een goede service bieden, zei Weiner. "Als dat geregeld is, zullen we ons met winst bezig houden."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl